Huillet: Crisis for clarinet, viola and piano – Opus 58

13.00

Thierry HUILLET – Crisis for clarinet, viola and piano

Piano score (42 pages) + Clarinet part (14 pages) + Viola part (14 pages) – pdf file, fingerings by Clara Cernat

A tribute to blues and jazz. The story of a financial crisis, from the speculation to the spectacular explosion of the bubble…

Description

“Speculation Blues” & “Bubble” 

Création le 5 Novembre 2012, Fort Worth, Texas, Modern Art Museum, USA, par le Trio Con Brio

Chaque compositeur a plusieurs périodes dans sa vie de créateur, où il explore différents domaines. Cette période compositionnelle est, pour Thierry Huillet, fortement influencée par le jazz et le blues, pour une raison bien précise : en 2012, il écrivit une transcription pour violon et piano de la Rhapsody in Blue de Gershwin. Ce fut un vrai travail compositionnel, qui lui donna beaucoup de satisfaction. Pour cette raison, cette année fut imprégnée du sentiment de ce chef d’œuvre du « blues classique ». Il écrivit alors un quatuor à cordes, « Chevelure », d’après un poème d’Aimé Césaire, puis « Crisis ». Bien sûr, le fait que la création mondiale eut lieu aux USA, par des musiciens américains, a certainement eu une influence sur le choix de son style. La clarinette est aussi l’une raison de rendre hommage à Gershwin.

L’œuvre a été composée pendant une tournée de concerts en France puis Argentine, Uruguay, Pérou et finalement Londres, pendant la crise de 2012. Tout le monde parlait de cette crise, tout le monde en devenait fou. Tout cela, ainsi que les raisons de la crise, semblèrent à Huillet une forme d’absurdité humaine. Il décida alors de composer une œuvre satyrique mais en aucun cas tragique, illustrant la folie qui s’emparait du monde.

“Speculation blues” illustre, d’une certaine manière, la genèse de la crise : une menace sourde qui enfle progressivement. Lorsque vous la voyez, il est trop tard !

« Bubble » : la bulle vole gentiment sur la ville, accumulant volume, masse et force, faisant preuve d’une très bonne humeur et de pas mal d’humour jusqu’à ce qu’elle… explose !

Et après ?

« Crisis » n’est rien de plus qu’une œuvre musicale. Alors amusez-vous en la jouant et oubliez la crise !

 

Creation on 5 November 2012, Fort Worth, Texas, Modern Art Museum, USA, by Trio Con Brio

Every composer has several periods in his creative life, where he explores different domains. This compositional period is, for Thierry Huillet, strongly influenced by jazz and blues, for a very specific reason: in 2012, he wrote a transcription for violin and piano of Gershwin’s Rhapsody in Blue. This was a real compositional work, which gave him a lot of satisfaction. For this reason, this year was imbued with the feeling of this masterpiece of the ‘classic blues’. He then wrote a string quartet, ‘Chevelure’, after a poem by Aimé Césaire, and then ‘Crisis’. Of course, the fact that the world premiere took place in the USA, by American musicians, certainly had an influence on his choice of style. The clarinet is also a reason to pay tribute to Gershwin.

The work was composed during a concert tour in France, then Argentina, Uruguay, Peru and finally London, during the crisis of 2012. Everyone was talking about the crisis, everyone was going crazy about it. All this, and the reasons for the crisis, seemed to Huillet a form of human absurdity. He decided to compose a satyrical, but by no means tragic, work illustrating the madness that was taking over the world.

“Speculation blues” illustrates, in a way, the genesis of the crisis: a dull threat that gradually grows. When you see it, it’s too late!

“Bubble”: the bubble flies gently over the city, accumulating volume, mass and strength, showing great humour until it… explodes!

And then?

“Crisis is nothing more than a musical work. So have fun playing it and forget about the crisis!

More informations:www.musique21.com
www.youtube.com/user/cernathuillethttps://youtu.be/TlUMsYFFjpUhttps://youtu.be/q89W-BfJflg